“Authentic Montenegrin Foods” je novi projekat Instituta za preduzetništvo i ekonomski razvoj koji realizujemo uz podršku Agencije za međunarodni razvoj Sjedinjenih Država. Projekat je predstavljan na poljoprivrednom sajmu pod nazivom “Domaći poljoprivredni proizvodi u turističkoj i trgovinskoj ponudi Crne Gore”, koji je danas održan u Podgorici, na centralnom gradskom trgu, u organizaciji Montenegro Busines Alijanse, Glavnog grada Podgorice i Ministarstva poljoprivrede i ruralnog razvoja i u saradnji sa Ministarstvom održivog razvoja i turizma i Ministarstvom ekonomije.
Predstavljajući projekat na okruglom stolu pod nazivom “Mogućnost razvoja poljoprivrede kroz saradnju sa turističkim i trgovinskim sektorom”, koji je prethodio otvaranju Sajma, izvršna direktorica IPER-a dr Dragana Radević podsjetila je na istraživanja koje je IPER sprovodio u prethodnom periodu, a koja su se odnosila na vezu između poljoprivrednih proizvođača na jednoj, i hotelske i ugostiteljske industrije na drugoj strani
.
“U posljednjih desetak godina napravljen je značajan napredak u povezivanju ova dva sektora. Realizovane su sjajne kampanje koje su doprinijele podizanju standarda crnogorske poljoprivredne proizvodnje, ali i svijesti javnosti, turističkih poslenika i trgovačkih lanaca o kvalitetu i efektima kupovine domaćih proizvoda. Ipak, ova saradnja je daleko ispod svog potencijala. Istraživanja pokazuju da hoteli svoje menije usklađuju sa zahtjevima turista. Geografsko porijeklo proizvoda je veoma važno, zato što postoji značajna razlika u kvalitetu i načinu pripreme ili proizvodnje u zavisnosti da li je proizvod iz sjevernog regiona ili iz južnog i centralnog.Jako je važno da proizvod ima određeni certifikat koji garantuje kvalitet. Sve je mnogo teže sa malim proizvođačima – individualnim farmerima, zato što ako ne ispunjavaju standarde i zahtjeve bezbjednosti hrane ne mogu naći svoje mjesto među dobavljačima hotela i restorana. Ispitanici i dalje smatraju da proizvodi nekih proizvođača u Crnoj Gori nemaju ujednačen kvalitet.”istakla je Radević.
Authentic Montenegrin Foods je projekat usmjeren na posebnu nišu – upravo na male proizvođače koji imaju ograničene količine ali zato imaju proizvode premium kvaliteta. Kroz projekat Authentic Montenegrin foods želimo da razmotrimo kreiranje prehrambenog proizvoda koji će poslužiti kao suvenir.
U okviru našeg projekta želimo da:
- u saradnji sa relevantnim institucijama sistema, organizacijama/udruženjima poljoprivrednih proizvođača i hotelijera, ustanovimo standarde/kriterijume koje treba da ispuni proizvod koji se može nazvati autentičnim crnogorskim proizvodom;
- da organizujemo sa hotelima i/ili aerodromima da prihvate plasiranje tih proizvoda na vidljivim mjestima;
- posebnost projekta je u tome što ćemo zainteresovanim proizvođačima obezbijediti podršku kroz dodjelu sredstava za unapređenje dizajna ili pakovanja proizvoda, kako bi se uklopili u standarde zahtjeva turiste i nekog hotela koji bi bio njihov promoter.
Za više detalja o projektu Authentic Montenegrin Foods pratite naše objave u narednom periodu.